Zahărul și sănătatea

Cu toții am auzit că zahărul dăunează grav sănătății și că ar trebui să îl consumăm cu precauție și în cantități moderate, dar oare am înțeles cu exactitate impactul pe care îl are acesta asupra organismului nostru?

Zahărul apare în mod natural în toate alimentele care conțin carbohidrați, cum ar fi legumele și fructele sau cerealele și laptele. Consumul de alimente întregi care conțin zahăr natural (fructoză) este benefic și chiar indicat. Alimentele vegetale au, de asemenea, cantități mari de fibre, minerale esențiale și antioxidanți, iar alimentele lactate conțin proteine și calciu.

Deoarece organismul nostru asimilează și digeră încet aceste alimente, zahărul din ele oferă un aport de energie celulelor noastre. Studiile de specialitate arată că un consum mare de fructe, legume și cereale integrale poate reduce riscul apariției bolilor cronice, bolilor de inimă și a anumitor tipuri de cancer.

Problemele mai mari încep să apară atunci când consumăm alimente care sunt bogate în zahăr adăugat – adică zahărul pe care producătorii de alimente îl adaugă produselor pentru a îmbunătăți și crește aroma sau pentru a prelungi termenul de valabilitate. Zahărul adăugat poate apărea sub diverse forme pe etichetele produselor. Câteva exemple sunt: glucoză, zaharoză, maltoză, sirop de porumb, miere, amidon hidrolizat, zahăr inversat, fructoză, melasă.

Ce se întâmplă când consumăm prea mult zahăr?

Cercetările în domeniul nutriției și alimentației ne arată că sursele cele mai frecvente în care putem găsi zahăr adăugat sunt: băuturile răcoritoare, băuturile de fructe, iaurturile aromate, prăjiturile, bomboanele și majoritatea alimentelor procesate. Totodată, zahărul se poate găsi și în alimentele pe care nu le considerăm atât de periculoase, cum ar fi supele, pâinea, ketchup-ul sau muștarul, toate reprezentând factori de risc pentru sănătatea noastră.

Rezultatele studiilor au subliniat faptul că noi, ca și populație, consumăm mult prea mult zahăr adăugat.

Impactul pe care îl are zahărul asupra inimii tale

Există studii longitudinale care se desfășoară pe durata unor ani întregi. Pe parcursul unui studiu care a durat 15 ani, persoanele pentru care aportul caloric de la 27% pana la 21% a provenit din zahărul adăugat au avut un risc cu 38% mai mare de a dezvolta anumite boli cardiovasculare, comparativ cu persoanele care au consumat doar 8% din calorii ca zahăr adăugat.

„Practic, cu cat aportul este mai mare, cu atât riscul de boli de inimă este mai mare”, spune dr. Hu.

Ce boli sunt asociate cu consumul de zahăr?

Zahărul crește riscul de obezitate, diabet și boli de inimă

Studii la scară largă au arătat că alimentele care conțin zahăr cresc riscul de a deveni obez și de a dezvolta diabet și boli de inimă. Cercetările recente sugerează, de asemenea, conexiuni între dietele bogate în zahăr și multe forme diferite de cancer.

Zahărul provoacă carii

Atunci când zahărul se depun pe dinți, creează o degradare mai rapidă decât orice altă substanță alimentară.

Ce boli sunt asociate cu consumul de zahăr?

Experții în domeniul nutriției și al alimentației recomandă ca bărbații să nu consume mai mult de 36 grame de zahăr pe zi (aproximativ 9 lingurițe de zahăr) iar femeile să nu consume mai mult de 24 grame de zahăr pe zi (aproximativ 6 lingurițe de zahăr).

Așadar, trebuie să avem foarte mare grijă cu consumul de zahăr adăugat pe care îl consumăm zilnic. Un exces de zahăr în dieta noastră zilnică înseamnă că suntem predispuși să dezvoltăm o serie de afecțiuni, precum bolile de inimă, dar și creșterea în greutate sau diabetul.

Pentru a fi conștienți de existența zahărului adăugat din alimentele pe care le consumați zilnic, este important sa citiți cu atenție etichetele ambalajelor.

Surse

Close Menu