Unde este ascuns zahărul

Conform cercetărilor din domeniul nutriției și a alimentației, majoritatea oamenilor consumă prea mult zahăr adăugat. Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca o femeie să nu consume mai mult de 10% din totalul de calorii pe zi, iar pentru beneficii în plus pentru sănătate sunt recomandate nu mai mult de 6 lingurițe de zahăr pe zi, iar un bărbat nu mai mult de 9 lingurițe de zahăr pe zi.

Pentru a reduce consumul de zahăr excesiv, încercă să eviți sau să reduci pe cât posibil consumul următoarelor produse:

Sucuri carbogazoase, energizante, sucuri de fructe și băuturi sportive

Probabil sucurile carbogazoase sunt evidente, însă multe persoane nu știu că și sucurile de fructe (care nu sunt 100% naturale) conțin de cele mai multe ori zahăr adăugat. Energizantele și băuturile sportive pot să ofere energie pentru un timp scurt, însă acestea oferă și calorii și zahăr în plus.

Produse de patiserie și batoane de cereale

Mulți știu că deserturile (torturi sau prăjituri) conțin mult zahăr, însă este bine de știut că și celelalte produse de patiserie pot conține uneori și mai multe calorii, carbohidrați și zahăr adăugat. De multe ori, batoanele de cereale, care sunt prezentate ca și o gustare sau un mic dejun sănătos, pot conține mult zahăr adăugat.

Bomboane și ciocolată

Aceste gustări conțin mult zahăr, însă nu toată lumea știe că și multe fructe uscate sau confiate pot conține la fel de mult zahăr ca și o bomboană. Citește cu atenție eticheta fructelor uscate sau confiate pentru a îți face o idee clară despre cât zahăr consumi

Deserturi pe bază de lactate

Înghețata, iaurtul cu fructe sau diverse arome și budinca conțin o doză semnificativă de zahăr adăugat.

Alte surse ascunse

Zahărul se găsește și în produse la care nu ne gândim de obicei că ar putea conține zahăr. Este indicat să verifici de fiecare dată etichetele pe produsele pe care le cumperi să vezi dacă conțin zahăr. Pe multe produse zahărul poate apărea sub diferite denumiri, cum ar fi miere, sirop, concentrat de fructe, fructoză, sucroză, dextroză sau melasă.

Ce efect are consumul excesiv de zahăr asupra corpului?

Uneori este greu să ne dăm seama cât de mult zahăr conțin unele alimente, și de multe ori chiar și dacă citim etichetele de pe amblaj, zahărul adăugat poate apărea sub diferite denumiri. Însă, oricum ar fi denumit, zahărul este zahăr și poate avea un efect negativ asupra corpului uman. Mai jos se regăsesc câteva exemple despre cum zahărul afectează diferite părți ale corpului uman:

Creierul

Atunci când consumăm zahăr, creierul eliberează dopamină (hormon responsabil pentru a simți plăcere), care ne face să ne simțim bine și fericiți. De multe ori creierul ne cere ceva dulce care să aibă un efect imediat de plăcere. Alimentele integrale cum ar fi fructele sau legumele, nu au un efect imediat deoarece necesită timp mai îndelungat ca să se absoarbă. Însă, cu cât mai multe dulciuri mâncăm care conțin zahăr adăugat, cu atât mai mult se obișnuiește creierul cu această senzație și necesită și mai mult dulce pentru a se simți bine (de aceea cu cât consumăm mai mult zahăr, ne dorim și mai mult).

Dinții

Bacteriile care cauzează cariile se hrănesc cu zahărul care rămâne în gură după ce consumați dulciuri. Acest zahăr ajută la formarea plăcii dentare (acea peliculă lipicioasă, incoloră, care se formează pe suprafața dinților). Dacă placa nu este spălată prin salivă sau periere, mediul devine mai acid și încep să se formeze carii.

Articulațiile

Dacă vă dor articulațiile, ar fi cel mai bine să renunțați la dulciuri, deoarece acestea pot înrăutății situația, cauzând dureri și mai mari, deoarece zahărul creează inflamații în corp.

Pielea

Un alt efect al inflamației în corp este îmbătrânirea prematură a pielii. Este dovedit științific, că zahărul distruge colagenul, fibrele de proteină din corp care oferă pielii fermitatea și aspectul tânăr.

Ficatul

Excesul de zahăr poate cauza ca ficatul să devină rezistent la insulină, un hormon important, care ajută la transformarea zahărului în energie. Asta înseamnă că organismul nu va mai putea controla nivelul de zahăr la fel de bine, fapt care poate duce la dezvoltarea diabetului de tip 2.

Inima

Consumul excesiv de zahăr afectează arterele, astfel creând probleme de inimă, cum ar fi atacuri de cord. Studiile arată și faptul că prin reducerea consumului de zahăr se poate reduce și tensiunea arterială și astfel pot scădea riscurile de a dezvolta boli cardiovasculare.

Pancreasul

Pancreasul este responsabil să producă insulină. Dacă consumăm prea mult zahăr, organismul nu va mai reacționa corect la insulină, astfel pancreasul va produce insulină în exces. În timp, acesta nu va mai funcționa în mod corect și nivelul de zahăr din sânge va crește, astfel crescând pentru apariția diabetului de tip 2.

Greutatea corporală

Probabil asta nu este o informație nouă, însă cu cât mai mult zahăr consumăm cu atât mai mult ne îngrășăm. Studiile arată că persoanele care beau sucuri cu un conținut ridicat de zahăr au o greutate corporală mai mare și au un risc mai ridicat pentru diabetul de tip 2 sau la probleme legate de inimă.