Sunt produsele din lapte „bune” sau „rele”?

Ce sunt defapt lactatele?

Răspunsul simplu este: Depinde și e complicat.

Acest articol te va ajuta să înțelegi mai bine de ce sunt atât de multe opinii despre produsele din lapte și să decizi dacă lactatele sunt bune pentru tine. Din ce în ce mai multe persoane nu sunt sigure sau devin mai neîncrezătoare cu privire la consumul de lactate și efectele acestora asupra sănătății. Mulți consideră că laptele e plin de grăsimi ”rele”, proteine nesănătoase, compuși chimici nesănătoși și hormoni. Alții consideră că nu există dovezi pentru care laptele să fie considerat nesănătos și că lactatele te protejează de osteoporoză fiind un aport sănătos de calciu.

Îți pot afecta lactatele sănătatea?

Sănătatea sau lipsa acesteia provine dintr-o interacțiune între mai mulți factori – alimentația noastră, stilul de viață, activitățile cotidiene, mediul în care trăim, genetica și vârsta noastră. În plus, cercetările în domeniul alimentației pot fi complicate, iar cercetările despre lactate intră în această categorie.

1. Sănătatea oaselor

După cum am zis în articolul Ce sunt lactatele? laptele și produsele lactate sunt alimente bogate în nutrienți, deoarece sunt o sursă importantă de calciu și vitamina D, precum și de proteine și alți nutrienți esențiali. Dacă consumăm 2-3 porții de lactate de calitate, ne satisfacem nevoile zilnice pentru calciu, iar corpul nostru își va putea construi masa osoasă, ceea ce duce la îmbunătățirea sănătății oaselor.

Sănătatea oaselor nu se referă doar la minerale; de asemenea, este vorba despre obținerea unei proteine suficiente și stimularea semnalelor din corpul nostru care să le spună oaselor să rămână dense. Cercetările au indicat faptul că consumul de lapte îmbunătățește sau menține sănătatea oaselor, contribuind în același timp la prevenirea sau la încetinirea pierderii densității oaselor. Însă pentru a fi valabil acest lucru este important să rămânem activi și să avem o alimentație echilibrată în general, deoarece aceste elemente lucrează împreună pentru a construi și a menține un schelet puternic și sănătos.

În timp ce produsele lactate contribuie la sănătatea oaselor, nu avem nevoie neapărat de ele pentru sănătatea oaselor. Poți avea un schelet puternic și sănătos fără să consumi produse din lapte, atât timp cât ai un aport adecvat de nutrienți importanți din oase (calciu, vitamina D, vitamina K, proteine etc.) și oferi un stimul pentru construirea oaselor, cum ar fi efortul fizic. Poți avea o densitate osoasă scăzută chiar și cu consum adecvat de lapte, dacă mănânci nesănătos în general și nu faceți exerciții fizice sau dacă ai anumite probleme hormonale.

2. Boli de inimă, tensiunea arterială și diabetul zaharat

O alimentație care cuprinde un consum de 5 porții de fructe și legume și 2-3 porții de lactate cu conținut redus de grăsimi pe zi este una sănătoasă. Este chiar la de eficientă ca și unele medicamente care scad tensiunea arterială pentru persoanele care au hipertensiune arterială. De asemenea, s-a demonstrat că lactatele degresate pot reduce riscul de boli cardiovasculare și a diabetului zaharat de tip 2.

În plus, aportul de lapte și produse lactate, în special cele cu puține grăsimi, a fost asociat cu un risc neutru sau chiar redus de diabet de tip 2 și un risc redus de boli cardiovasculare, în special accidentul vascular cerebral.

Lactatele fermentate, cum ar fi iaurtul, conțin substanșe probiotice, care au multiple efecte pozitive asupra sănătății. Ele ajută bacteriile ”bune” din intestin și în consecință îmbunătățesc starea de sănătate și pot reduce riscul pentru anumite boli.

Efectul asupra greutății și a masei musculare

În general, consumul de produse lactate pare să ajute oamenii să își piardă grăsimea sau să își mențină o greutate sănătoasă. Iaurtul, kefirul sau laptele bătut par să fie o alegere bună atunci când vrei să dai excesul de kilograme jos.

Produsele lactate sunt deosebit de utile pentru cei care doresc să câștige sau să mențină masa musculară. Sunt o sursă bogată de proteine de calitate foarte ridicată. Aceste proteine promovează creșterea musculară a persoanelor active, deoarece sunt incredibil de bogate în aminoacizi esențiali — adică acei aminoacizi pe care corpul nostru nu-i poate construi singur și trebuie să-i obținem din alimentația noastră.

Cancer

Cu toate acestea, înainte de a recomanda o creștere a consumul de lactate, trebuie să luăm în considerare efectul negativ asupra riscului de dezvoltare a cancerelor. În ceea ce privește tipurile de cancer, creșterea consumului de lapte și alte lactate cu conținut redus de grăsimi este asociată cu scăderea riscului de cancerul colorectal, cancerul vezicii urinare, cancerul gastric și cancerul de sân și nu este asociat cu riscul de cancer pancreatic, cancer ovarian sau cancer pulmonar. Însă, un tip de protienă din lapte a fost asociată cu risc crescut limfom, cancer tiroidian, cancer de prostată, cancer ovarian și constipație. Totuși, acestea sunt simple asociații, care nu au demonstrat relații de cauzalitate.

Efectul asupra greutății și a masei musculare

Băuturile pe bază de plante îmbogățite cu calciu au fost incluse ca o alternativă la produsele lactate în recomandările nutriționale din mai multe țări. Totuși, din punct de vedere nutrițional, laptele de vacă și băuturile pe bază de plante sunt alimente complet diferite. O concluzie mai precisă bazată pe știință privind impactul asupra sănătății a băuturilor pe bază de plante necesită mai multe studii.

Ghidurile americane afirmă faptul că „modelele de alimentație sănătoasă includ lactate fără grăsimi și cu conținut scăzut de grăsimi (1%), inclusiv lapte, iaurt, brânză sau băuturi de soia fortificate, adică cele îmbogățite cu minerale și / sau vitamine”. Deși accentul este pus pe atingerea necesităților de nutrienți din alimente și nu din suplimente, băuturile pe bază de plante conțin, de obicei, formule chimice anorganice de calciu, care se absorb mai puțin decât formele organice din produsele lactate. Deoarece calciul în lactate este organic, laptele și produsele lactate trebuie să fie considerate în continuare sursele principale de calciu.

Bineînțeles că nu trebuie să uităm următorul aspect: excesul poate dăuna sănătății noastre. Fie că vorbim despre lactate sau despre carne, consumul abuziv poate avea efecte negative asupra corpului nostru, accelerând riscul apariției anumitor boli grave.

Consumă orice aliment cu moderație, iar corpul tău îți va mulțumi.

Surse

  • Thorning TK, et al. Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence. Food Nutr Res 2016;60:32527
  • https://www.healthyeating.org/healthy-eating/
  • Larsson SC, et al. Milk Consumption and Mortality from All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients. 2015;7(9):7749-7763