Soia și sănătatea

Te-ai întrebat vreodată care sunt beneficiile sau dezavantajele acesteia asupra sănătății? Noi avem răspunsul la întrebările tale legate de această legumă “controversată”.

Ce conține soia?

Soia conține o concentrație mare de izoflavone, un tip de estrogen vegetal (fitoestrogen) care este similar cu estrogenul uman, dar cu efecte mult mai slabe asupra organismului. Izoflavonele de soia se pot lega de receptorii estrogeni din organism și pot cauza fie o activitate estrogenică slabă, fie anti-estrogenică. Cele două izoflavone majore de soia se numesc genisteină și daidzein.

De ce este benefic consumul de soia?

Soia este un aliment complex, foarte digestibil, care are multiple beneficii. Consumul de soia este benefic pentru următoarele condiții medicale:

Problemele cardiovasculare

Înlocuirea alimentelor de origine animală bogate în grăsimi cu produsele de soia poate avea un impact pozitiv asupra inimii. Mici scăderi ale colesterolului LDL (“colesterolul rău”) au fost observate la persoanele care au consumat zilnic cel puțin 50 de grame de proteine de soia. Chiar dacă soia nu are un efect așa de mare asupra reduceri colesterolului LDL, proteinele de soia sunt bune pentru inimă și vasele de sânge, furnizează o mulțime de vitamine, grăsimi nesaturate și minerale și sunt sărace în grăsimi saturate.

Bufeuri

Există studii care arată că efectele estrogenice ale izoflavonelor de soia pot ajuta la reducerea bufeurilor pentru femeile aflate la menopauză, dând o stimulare asemănătoare estrogenului în timpul scăderii nivelului de estrogen din perioada menopauzei. În țările asiatice, unde soia este consumată zilnic, femeile au rate mai mici de simptome ale menopauzei și aceasta apare mai târziu. Rapoartele sugerează că aproximativ 70-80% dintre femeile din SUA (unde nu se consumă soia zilnic) aflate la menopauză și chiar înainte de menopauză se confruntă cu bufeuri, în comparație cu 10-20% dintre femeile din țările asiatice care consuma soia zilnic. Acest domeniu are nevoie de cercetări suplimentare, pentru a stabili efectele pe care soia le are asupra bufeurilor. Rezultatele diferă și pot varia în funcție de tipurile de preparate de soia utilizate, de cantitățile de soia consumate și de durata de timp cât sunt sunt utilizate.

Cancerul mamar

Fitoestrogenii nu mimează întotdeauna estrogenul. În unele țesuturi și la unele persoane, acestea pot bloca acțiunea estrogenului. Dacă acțiunea de blocare a estrogenului din soia are loc în zona sânului, atunci în teorie poate fi posibil să se reducă riscul de cancer la sân, deoarece estrogenul stimulează creșterea și înmulțirea celulelor canceroase la nivelu sânului. Studiile arată că efectele acesteia pot varia în funcție de starea menopauzei, vârsta la care este consumată și tipul de cancer de sân.

Cantitatea specifică de soia necesară pentru a fi consumată nu este încă cunoscută, deoarece este nevoie de mai multe cercetări științifice pentru a înțelege mai bine rolul pe care soia în cancerul de sân.

Este important ca orice femeie care a fost diagnosticată cu cancer de sân să vorbească cu medicul ei pentru a stabili dacă o alimentație în care sunt incluse și produsele de soia, poate fi benefică sau nu pentru ea.

Cancerul mamar

Fitoestrogenii nu mimează întotdeauna estrogenul. În unele țesuturi și la unele persoane, acestea pot bloca acțiunea estrogenului. Dacă acțiunea de blocare a estrogenului din soia are loc în zona sânului, atunci în teorie poate fi posibil să se reducă riscul de cancer la sân, deoarece estrogenul stimulează creșterea și înmulțirea celulelor canceroase la nivelu sânului. Studiile arată că efectele acesteia pot varia în funcție de starea menopauzei, vârsta la care este consumată și tipul de cancer de sân.

Cantitatea specifică de soia necesară pentru a fi consumată nu este încă cunoscută, deoarece este nevoie de mai multe cercetări științifice pentru a înțelege mai bine rolul pe care soia în cancerul de sân.

Este important ca orice femeie care a fost diagnosticată cu cancer de sân să vorbească cu medicul ei pentru a stabili dacă o alimentație în care sunt incluse și produsele de soia, poate fi benefică sau nu pentru ea.

Cancerul de prostată

Incidența cancerului de prostată este mai ridicată în țările occidentale și cea mai scăzută în țările din Asia, unde soia este parte a dietei zilnice. În plus, o creștere a incidenței cancerului de prostată a fost observată pentru bărbații asiatici care se mută în țări occidentale și consumă o dietă specifică, dar nu și pentru bărbații care continuă să consume o dietă tradițional asiatică. Izoflavonele de soia de soia se colectează în țesuturile prostatice și pot acționa ca estrogeni slabi, exercitând un efect protectiv pentru a nu dezvolta cancer de prostată. La fel ca și pentru cancerul de sân, mai multe cercetări științifice sunt necesare pentru a înțelege mai bine rolul pe care soia în cancerul de prostată.

Osteoporoză

Izoflavonele de soia afectează în mod favorabil densitatea mineralelor osoase la femeile aflate la menopauză în special cu la cele cu risc de fracturi osoase și osteoporoză. Calciul furnizat de multe alimente din soia poate contribui și la sănătatea oaselor și scăderea riscului pentru a dezvolta osteoporoză.

Pe lângă aceste condiții medicale, soia a mai fost asociată cu scăderea riscului pentru cancerul colorectal și cancerul endometrial însă mai mute dovezi sunt necesare pentru a avea rezultate clare.

Precauții și contraindicații pentru consumul de soia

Soia are multe beneficii asupra sănătății, însă există și studii care fac legătura între consumul de soia și anumite condiții medicale.

Hipertiroidism

Consumul de produse din soia este considerat că interferează cu medicamentele prescrise pentru hipertiroidism și nu le permite acestora să acționeze. De aceea, recomandările pentru persoanele care consumă cel puțin 30 de grame de proteină de soia zilnic și suferă de hipertiroidism este să se asigure că nu combină medicația cu produsele de soia, pentru a se asigura absorbția corectă a acestora.

De ce este soia un aliment controversat?

Efectele pe care le are soia asupra sănătății sunt încă studiate, iar controversele apar de la modurile în care aceasta este folosită în studii. Îți recomandăm să acorzi atenție mare atunci când citești despre soia aspectelor prezentate mai jos.

Izoflavonele de soia și proteina de soia au diferite efecte asupra organismului în funcție de următorii factori:

  • Tipul de studiu: este soia examinată într-un studiu efectuat pe animale sau oameni? Soia poate fi metabolizată diferit la animale, astfel încât rezultatele studiilor la animale s-ar putea să nu fie aplicabile oamenilor – verifică întotdeauna care sunt subiecții pe care s-a făcut cercetarea rezultatelor pe care le citești.
  • Etnie: soia este folosită în anumite țări și de anumite grupuri etnice mai mult (e.x: Asia) și de aceea poate fi descompusă și folosită de organism diferit în diferite grupuri etnice -verifică întotdeauna în ce țară și pe ce populație s-a desfășurat cercetarea și cui sunt aplicabile rezultatele obținute.
  • Niveluri hormonale: deoarece poate avea proprietăți estrogenice, efectele sale pot varia în funcție de nivelul hormonilor din organism. Femeile aflate în premenopauză au o circulație mult mai mare a estradiolului – forma principală de estrogen în corpul uman – decât femeile aflate în postmenopauză. În acest context, poate acționa ca un anti-estrogen, dar printre femei în postmenopauză poate acționa mai mult ca un estrogen – verifică întotdeauna caracteristicile persoanelor pe care sunt raportate rezultatele studiilor despre soia
  • Tipul de soia: tipul de soia care este studiat poate influența rezultatele raportate, deoarece există diferențe între soia pură și procesată și soia fermentată și nefermentată – verifică întotdeauna despre ce tip de soia este vorba: procesată sau neporocesată? Alimente de soia fermentate sau nefermentate? Dacă se folosesc suplimente, conțin izoflavone sau proteine din soia?
  • Modul de cultivare: există diferențe între soia modificată genetic și soia care nu este modificată genetic – verifică întotdeauna țara din care provine soia și dacă în țara respectivă soia este modificată genetic (spre exemplu soia cultivată în Europa nu este modificată genetic)

Reține! Este foarte important să verifici întotdeauna sursele și caracteristicile prezentate mai sus atunci când vrei să te informezi despre soia. Modul în care sunt raportate unele rezultate pot duce la informații greșite despre efectele pe care soia le are asupra organismului.

În timp ce încă se efectuează cercetări despre soia, s-a dovedit clar că oferă o varietate de beneficii pentru sănătate. Soia este o alternativă bogată în proteine pentru cei care doresc să includă mai multe alimente pe bază de plante și grăsimi sănătoase în dieta lor, iar un regim alimentar sănătos poate include o multitudine de produse din soia.

Surse

  • “Dieticians of Canada-What are the health benefits of soy?”, 2014, paginile 1-3
  • nutritionfacts.org
  • https://foodinsight.org/sound-science-history-of-soy-and-health/