Pentru cine există riscuri dacă mănâncă soia?

La fel cum am menționat și în articolele Soia și sănătatea și Consumul de soia: Mituri și Adevăr soia este un aliment despre care există multiple păreri. Mai jos sunt detaliate câteva exemple preluate din cele mai recente cercetări științifice despre cine ar trebui să acorde atenție la consumul de soia.

Soia consumată moderat este sănătoasă

Este concluzia la care au ajuns specialiștii în domeniu, care recomandă 1-2 porţii de produse din soia pe zi. O porţie este echivalentul a jumătate de cană de tofu sau 1 cană cu lapte de soia. Este recomandat să alegi cu atenție produsele din soia ca să te asiguri că nu au aditivi nocivi.

Pentru a identifica aditivii nocivi trebuie să acorzi atenție formei de prezentare sau înglobare a soia în diferite produse. De exemplu, ar trebui să evităm burgerii din soia de la supermarket şi batoanele energizante cu soia, deoarece aceste produse sunt de regula făcute cu soia ultraprocesată, lucru care o lasă practic fără valoare nutriţională. La fel cum am discutat în articolele Adevărul despre grăsimi (Link) și Zahărul și sănătatea (Link), grăsimile trans sau hidrogenate și zaharurile adăugate se găsesc în produsele procesate și ultraprocesate.

Nu cumpăra un produs din soia fără să citeşti lista cu ingrediente, iar dacă aceasta conţine numeroşi aditivi, mai bine renunţă la el și optează pentru un aliment de soia care nu este procesat.

Tiroida

Cercetările efectuate până în prezent demonstrează că soia nu afectează tiroida, în special atunci când aceasta funcţionează în parametrii normali.

Soia nu este recomandată în cantități mari persoanelor care suferă de o boală tiroidiană care urmează un tratament, întrucât substanțele din soia interferează cu medicația și există posibilitatea să le scadă eficienţa. Este recomandat persoanelor care au probleme tiroidiene să aștepte câteva ore după administrarea tratamentului, înainte de a consuma produse din soia pentru a se asigura că substanțele din tratamentul luat să apuce să ajungă la “destinație”. În rest, soia nu este contraindicată în cazul bolilor tiroidiene.

Alergii

Soia este inclusă în primele opt alimente cu potențiali alergeni. Chiar și persoane care nu știu că suferă de alergii pot fi afectate într-o anumită măsură. Anumiţi compuși din soia pot duce la așa numitul “leaky gut syndrome” (sindromul intestinului permeabil), o condiție medicală în care bariera mucoasă a peretelui intestinal este spartă și permite trecerea de molecule mari din intestin în fluxul sanguin, având efect alergen sporit.

Semnele și simptomele alergiilor ușoare la soia includ mâncărimi înăuntrul și în jurul gurii. Pentru majoritatea oamenilor, alergia la soia este incomodă, dar nu gravă. Semnele și simptomele unei alergii alimentare se dezvoltă de obicei în câteva minute după consumul unui aliment care conține alergenul respectiv.

Simptomele de alergie la soia pot include:

  • Furnicături în gură
  • Mâncărimi
  • Umflarea buzelor, feței, limbii și gâtului sau a altor părți ale corpului
  • Respirație șuierătoare, nas care curge sau dificultate de respirație
  • Durere abdominală, diaree, greață sau vărsături
  • Înroșirea pielii (urticarie)

O reacție alergică severă (anafilaxia) este rară la alergiile cu soia. Este mai probabil să apară la cei care prezintă astm sau care sunt alergici la alte alimente, în afară de soia, cum ar fi alunele.

Anafilaxia provoacă semne și simptome mai extreme

  • Dificultate de respirație, cauzată de umflarea gâtului
  • Șoc, cu o scădere severă a tensiunii arteriale
  • Puls rapid
  • Amețeli sau pierderea cunoștinței

Dacă experimentezi vreunul din semnele sau simptomele menționate mai sus după consumul de soia, este indicat să contactezi medicul de familie.

Dacă ești alergic la soia, singurul mod de a evita o reacție alergică este de a evita produsele din soia. Nu este întotdeauna ușor de știut ce alimente conțin soia, un ingredient comun în multe alimente.

Citește cu atenție etichetele alimentare. Soia este adesea prezentă în alimente neașteptate, inclusiv ton și alimente la conservă, produse coapte, biscuiți, batoane de energie, unt de arahide cu conținut scăzut de grăsimi și supe la plic sau conservă.

Citește etichetele de fiecare dată când cumperi un produs, deoarece ingredientele se pot schimba. De asemenea, verifică dacă mențiunea „conține soia” sau „poate conține soia” apare pe etichetele produselor. Aceste produse sunt de evitat dacă ai alergie la soia.

Surse