Consumul de soia: Mituri și Adevăr

A mânca sau a nu mânca soia?

Soia este cunoscută printre plante pentru proteina sa „de înaltă calitate” și este singura proteină vegetală care este comparabilă, în calitate, cu proteina animală. Soia este bogată în fibre și este, de asemenea, o sursă bună de minerale esențiale precum magneziu, potasiu, fosfor și fier.

În ciuda dovezilor științifice care demonstrează beneficiile produselor din soia asupra sănătății, au apărut îngrijorări în ceea ce privește siguranța acesteia datorită unor rezultate neconcludente. Despre aceste rezultate și cum au fost ele obținute am discutat mai mult în articolul Soia și sănătatea (Link).

Câteva dintre aceste rezultate includ faptul că soia provoacă cancer de sân, scade fertilitatea masculină și interferează cu funcția tiroidiană. Deși multe dintre ele au la bază mitul, le vom parcurge rând pe rând pentru a le discuta.

Ce sunt izoflavoanele?

O serie de mituri sunt derivate din faptul că soia este o sursă bogată de „izoflavone”, un tip de „fitoestrogen” sau estrogen vegetal. Fitoestrogenii sunt compuși găsiți într-o mare varietate de plante – nu doar soia – și își au denumirea de fitoestrogeni deoarece sunt structural similari cu 17-β-estradiol, principalul hormon sexual feminin. Fitoestrogenii pot lega receptorii estrogeni (ER) in vitro, unde pot exercita efecte ușoare de promovare a estrogenului („agonist”) și / sau efecte blocante („antagoniste”).

Izoflavonele sunt sursa unora dintre cele mai frecvent exprimate îngrijorări de sănătate create în jurul soia. Cu toate acestea, niciun studiu sistematic bine controlat pe subiecți umani nu a reușit să identifice efecte adverse a izoflavonelor de soia asupra sănătății umane

Mituri despre soia

Mitul nr. 1: Mâncarea de soia poate crește riscul de a dezvolta cancer de sân.

Nu există dovezi științifice privind acest lucru. Dimpotrivă, studiile arată că consumul de soia (6-11 grame de soia pe zi) prezintă cel mai consistent efect protector. În plus, o serie de studii sugerează că încorporarea proteinei de soia în dieta supraviețuitorilor de cancer de sân scade riscul de recurență.

Concluzie: Soia are un efect protector – sau, în cel mai rău caz, neutru – asupra riscului de cancer la sân.

Mitul nr. 2: Soia afectează nivelul hormonilor masculini și / sau fertilitatea.

Studiile au demonstrat că proteina de soia nu afectează concentrațiile de hormoni de reproducere (testosteron sau estrogen) la bărbați. Nu a fost găsită nicio asociere consistentă între aportul de soia și parametrii fertilității masculine, cum ar fi concentrația de spermă și motilitatea.

Concluzie: Consumul de soia nu are efecte adverse asupra nivelului de hormoni masculini sau ai fertilității.

Mitul nr. 3: Soia interferează cu funcția tiroidiană.

Studiile clinice au examinat, de asemenea, efectele alimentelor de soia asupra funcției tiroidiene la subiecți sănătoși. În aceste studii nu s-au observat niciun efect sau modificări nesemnificative ale nivelului de hormon tiroidian. Mai precis, pentru cei supuși terapiei de înlocuire a hormonilor tiroidieni sintetici: un număr de constituenți alimentari, incluzând soia, fibra, nucile și calciul pot scădea biodisponibilitatea hormonilor tiroidieni prin interferarea absorbției acestuia. Oamenii aflați în terapia de înlocuire a hormonilor tiroidieni pot evita pur și simplu aceste posibile interacțiuni alimentare, luându-și medicația pe stomacul gol.

Concluzie: Consumul de soia nu are efecte negative asupra funcției normale a tiroidei la persoanele sănătoase iar persoanele cu disfuncții tiroidiene pot evita consumul de soia în perioada când își iau tratamentul.

Surse

  • Sue Klapholz, doctor medic – Specialist de Nutriție și Sănătate, Alimente Imposibile
  • Hamilton-Reeves, J. M., Vazquez, G., Duval, S. J., Phipps, W. R., Kurzer, M. S., & Messina, M. J. (2010). Clinical studies show no effects of soy protein or isoflavones on reproductive hormones in men: results of a meta-analysis. Fertility and sterility, 94(3), 997-1007.
  • https://foodinsight.org/sound-science-history-of-soy-and-health/
  • Messina, M.; Redmond, G. Effects of Soy Protein and Soybean Isoflavones on Thyroid Function in Healthy Adults and Hypothyroid Patients: A Review of the Relevant Literature. Thyroid 2006, 16(3), 249.
  • Wu, J.; Zeng, R.; Huang, J.;Li, X.;Zhang, J.; Ho, J.C.; Zheng, Y. Dietary Protein Sources and Incidence of Breast Cancer: A Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Studies. Nutrition 2016, 8, 730.
  • Messina, M. Soy and Health Update: Evaluation of the Clinical and Epidemiological Literature. Nutrients 2016, 8(12), 754.
  • Higdon, J.; Drake, V.J.; Delage, B. Soy isoflavones. Oregon State University Linus Pauling Institute, updated August, 2016, https://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/soy-isoflavones