Ce sunt produsele din soia?

Soia face parte din familia leguminoaselor împreună cu fasolea uscată, mazărea și lintea. La începutul anilor 1700 a început să fie cultivată în Europa. La scurt timp, în 1765 s-a cultivat prima plantă de soia în America de Nord. Inițial soia a fost cultivată pentru a hrăni animalele iar la începutul anilor 1900 a devenit o cultură pentru hrana umană. 

Ce sunt produsele din soia?

Care este valoarea nutrițională a acestei legume?

Soia este bogată în vitamine, fibre, potasiu, magneziu și proteine de înaltă calitate. Spre deosebire de alte proteine din plante, proteina din soia este considerată a fi o proteină completă, care conține toți aminoacizii esențiali care pot fi obținuți din dietă. Soia este similară cu produsele de origine animală în ceea ce privește calitatea proteinelor conținute.

Soia conține mai multe grăsimi decât alte leguminoase, care sunt în general lipsite de grăsimi; cu toate acestea, este în principal grăsime bună, care are un rol important în alimentația noastră. De asemenea, atât soia, cât și celelalte legume, nu conțin colesterol.

Soia este o sursă excelentă pentru:

  • Calciul care construiește și menține oasele și dinții puternici
  • Fierul care este folosit pentru a transporta oxigenul la nivelul țesuturilor și a celulelor musculare
  • Vitamina D care reglează nivelul de calciu și fosfat din corp
  • Vitamina B-12 care menține sănătatea sângelui și a sistemului nervos
  • Acizi grași Omega-3 care reduce riscul de boli cardiovasculare

Care sunt produsele din soia?

Soia este o plantă funcțională care poate fi folosită în diverse feluri în alimentație: poate fi utilizată pentru coacere, la grătar, microunde și prăjită.

Există o mulțime de sortimente de alimente care conțin soia și care sunt făcute din soia. Sfatul nostru este să încerci să alegi alimentele “tradiționale” de soia care nu sunt procesate, cum ar fi tofu, soia integrală, uleiul de soia și băuturile pe bază de soia:

Tofu

Poți folosi tofu ferm sau extra ferm în loc de cașcaval, în supe și sosuri de paste. Tofu este foarte bun pentru preparare de sosuri netede, diferite mâncăruri în care de obicei folosești carne, deserturi cremoase, supe sau shake-uri.

Soia integrală

Soia integrală poate fi găsită proaspătă, conservată, prăjită și uscată. Soia verde poate fi găsită și congelată: aceasta poate fi gătită la abur sau fiartă și se poate consuma precum orice legumă. Soia integrală, poate fi și înmuiată în apă, apoi prăjită în ulei sau folosind tigăile cu abur. Soia prăjită seamănă la gust cu alunele. Aceasta se găsește în magazine sub formă de mai multe sortimente: simplă, sărată sau condimentată. Este o alternativă mai sănătoasă a alunelor, care nu conține atâtea grăsimi dăunătoare pentru organismul nostru.

Uleiul de soia

Uleiul de soia poate înlocui uleiul de floarea soarelui în alimentație. Acesta are un gust curat, neutru și miros aproape imperceptibil, care ajută la susținerea și îmbunătățirea aromelor naturale ale alimentelor preparate. De asemenea, uleiul de soia este sărac în grăsimi saturate și bogat în grăsimi nesaturate, care sunt considerate a fi grăsimi bune.

Băuturile de soia

Băuturile de soia sunt boabe de soia transformate prin înmuiere și fierbere într-un lichid care arată aproape la fel ca și laptele. Băuturile de soia sunt de obicei folosite pentru a înlocui laptele de vacă. De asemenea, băuturile de soia sunt foarte bune pentru gătit sosuri sau supe. Totuși, asigură-te că alegi o băutură de soia îmbogățită cu vitamine și minerale, care conține mai mult calciu și vitamina D pentru necesarul tău zilnic.

Pe lângă aceste alimente, mai există și alte alimente procesate din soia cum ar fi: burgeri de soia, cârnați de soia, pastă miso, sos de soia, tempeh. Acestea sunt recomandate să fie consumate cu moderație.

Produsele din soia pot să fie fermentate sau nefermentate. Unele studii consideră că fermentația îmbunătățește digestibilitatea și absorbția sa în organism, deoarece acest proces descompune parțial moleculele de zahăr și proteine.

Produse din soia nefermentate: lapte de soia, tofu, soia integrală, burgeri de soia

Produse din soia fermentate: pastă miso, tempeh, sos de soia

Cum gătim produsele din soia într-un mod corect?

Dacă alegi să gătești soia uscată și nu dorești să o cumperi conservată trebuie să respecți anumite indicații pentru a te asigura că nu te expui unor riscuri asociate cu prepararea produselor din soia. Boabele de soia din conserve au fost deja gătite, astfel încât să le poți folosi imediat.

Soia conține o toxină naturală numită inhibitor de tripsină. Acest lucru te poate împiedica să digeri alimentele în mod corespunzător. Toxina este distrusă prin gătirea corespunzătoare.

Când utilizezi soia uscată, urmează acești 3 pași pentru a distruge toxinele:

  1. înmoaie soia uscată în apă timp de cel puțin 12 ore
  2. scurge și clătește bucățile sau boabele de soia, apoi acoperă-le cu apă proaspătă
  3. fierbe-le la foc mare timp de 1 oră, apoi fierbe-le la foc mic timp de aproximativ 2 până la 3 ore pentru a te asigura că devin fragede

Soia este o sursă de proteine și nutrienți care poate fi consumată în siguranță de mai multe ori pe săptămână și oferă beneficii pentru sănătate, în special atunci când este consumată ca o alternativă la carnea roșie și procesată.

Close Menu