Alimentația în post

Ce este postul?

Postul se referă la abstinența intenționată de la mâncare, băutură sau ambele, pentru o perioadă de timp. Un post absolut sau ”post negru” este în mod normal definit ca abstinență de la toate produsele alimentare și lichide pentru o perioadă determinată. Alte posturi pot fi parțial restrictive, limitând doar alimente sau substanțe specifice sau pot fi intermitente.

Oamenii postesc din diverse motive: beneficii pentru sănătate, pregătire pentru intervenții chirurgicale sau din motive religioase.

Postul religios înseamnă din punct de vedere alimentar o abstinență de la următoarele categorii de produse: carne, ouă, brânză, pește, alcool și derivate din acestea. Postul religios se regăsește în majoritatea religiilor existente la nivel global și poate dura de la câteva ore în unele religii până la 40 de zile în altele.

Ce alimente consumăm în timpul postului religios?

Chiar dacă postul are o semnificație religioasă, atunci când vine vorba de alimentație, trebuie să fim foarte atenți la calitatea și cantitatea alimentelor, încercând să diversificăm alimentele pe care le consumăm cât de mult posibil. Chiar dacă postul poate fi un bun prilej pentru îmbunătățirea sănătății trebuie să avem grijă ca să nu ne înfometăm și să nu exagerăm cu anumite categorii de alimente.

Chiar și cu o restricție alimentară destul de mare, avem totuși opțiuni viabile pentru o perioadă de post cât mai sănătoasă. Cel mai bine ar fi să ne axăm pe legume, fructe, leguminoase, nuci, cereale integrale și pseudocereale (quinoa, amaranth, chia și hrișca).

Alimentația noastră trebuie să conțină atât proteine și lipide, cât și carbohidrați, fără a face excese. Carnea de exemplu poate fi înlocuită cu ciuperci sau produse din soia, însă cele din urmă trebuiesc consumate cu moderație. O altă sursă de proteine pot fi nucile, semințele, lintea, năutul, spanacul, avocado, fasolea și mazărea.

În afară de proteine, mai avem nevoie și de carbohidrați, însă aceștia ar trebui să provină din legume și fructe, și nu din zahăr, care se absoarbe rapid în sânge și crește glicemia. Astfel că, încercați să evitați pe cât posibil produsele de patiserie care conțin o cantitate mare de zahăr și sunt bogate caloric.

Când vine vorba de grăsimi, trebuie sa fim foarte atenți cu cantitatea de grăsimi pe care o folosim in mâncare, îndeosebi în salate. Iar dacă tot am adus vorba de grăsimi, margarina, deși des întâlnită pe mesele românilor, ar trebui redusă la minim, sau chiar să dispară, deoarece uleiurile vegetale hidrogenate din margarină au un efect nociv pentru organismul nostru.

Un alt aspect foarte important este acela că odată ce s-a terminat perioada postului, trebuie să reintroducem în dieta noastră treptat alimentele pe care le consumăm înainte, fără a face excese, asta dacă ne dorim sa evităm problemele digestive. Așa că dacă vrem să fim sănătoși și în timpul postului, dar mai ales după, cumpătarea ne este cel mai bun aliat!

Articole asemănătoare